Strona główna  | FAQ  |  Szukaj  |  Użytkownicy  |  Grupy   |  Rejestracja  |  Profil  |  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  |  Zaloguj

 Polski poradnik Precision Alligment Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
lukas94
Świeży Headcrab
Ostrzeżenia: 1


Dołączył: 09 Lut 2011




PostWysłany: Nie Paź 26, 2014 14:59 Odpowiedz z cytatemPowrót do góry

Po więcej takich poradników zapraszam na forum http://gmodowisko.pl


Czytając miej na względzie, że użyłem małego slangu:
Cmenu - menu wyskakujące po naciśnięciu C
Rmenu - menu wyskakujące po naciśnięciu R
Konstrukcja - Dowolny element Precision Aligment (np czerwony krzyżyk)
PE - Precision Aligment

Rozdział 1 - Konfiguracja PE
Menu tego sToola wygląda tak:
Image
Niby nic strasznego...
Opcja Enable Construct Displays służy do wyłączania/włączania kolorowych linii pomocniczych
Snap to edges wyłącza/włącza zahaczanie punktów o krawędzie
a Snap to centre lines odpowiada za włączanie i wyłączanie zahaczania o środki ale nie tylko środki przedmiotów, również o środki krawędzi.

Schody zaczynają się dopiero po naciśnięciu klawisza R który włącza główne menu posiadające większość funkcji tego dodatku.
Pierwsza zakładka jest odpowiedzialna za opcje.
Image
Pierwsze 3 kolumny posiadające po 9 napisów Point, Line i Plane służą do wyboru czy chcemy aby były wyświetlone wyżej wymienione pomagajki.
Draw construct size to ustawienia wielkości tych pomagajek, za pomocą 5ciu suwaków ustawiamy co jak nam pasuje.
Prawa strona to wybory kolorów.

Rozdział 2.1 - Podstawowe funkcje punktów
Aby zrozumieć do czego mniej więcej służ ten tool i jak go używać musimy w końcu coś na nim zrobić.
W tym rozdziale pokażę jedną z najbardziej podstawowych funkcji tego narzędzia.
Z menu pod klawiszem C mamy różne napisy na samej górze. Są one w trzech kolorach, kolor oznacza jakby grupę, Wszystko co na czerwono tyczy się punktów, na niebiesko linii a na zielono płaszczyzn, zresztą wszystko jest napisane.

Wybieramy Point - Hitpos. Poniżej mamy różne listy, 2 pierwsze które są obok siebie tyczą się punktów czyli tego co nas interesuje.
Teraz wybierz Point 1 z listy po lewej i klikając LPM ustaw go w dowolnym miejscu na pierwszym propie. Wróć do menu i z listy po lewej wybierz punkt nr 2 i tak samo ustaw go w dowolnym miejscu na drugim propie.
Teraz nadszedł czas na przeniesienie jednego propa do drugiego.
Lista po lewej i to punkt jaki będziemy przenosić a lista po prawej to punkt do jakiego będziemy przenosić.
Więc w obu listach musimy klikając LMP wybrać punkty, z listy po lewej zaznacz Point 1 a z prawej Point 2. Kliknij teraz Move entity i wuala.

Tak powinno to wyglądać przed przeniesieniem:
[img]http://cloud-4.steampowered.com/ugc/44226971417380465/1C9A946BD795AD6E287259623947F67569A78981/[/img]
A tak po przeniesieniu
[img]http://cloud-4.steampowered.com/ugc/44226971417384852/FAF6FC1AE9FE62B267A4D0F39294FBDEC8C4A12C/[/img]
Rozdział 2.2 - Podstawowe funkcje linii
Linie jeżeli chodzi o podstawy zbytnio nie różnią się od punktów, jednak w bardziej zaawansowanych czynnościach są bezcenne.
Wybierz Line - Start/End (alt), kliknij w dowolne miejsce na propie a później trzymając alt w inne miejsce na innym propie.
Kliknij PPM na prop a następnie z Cmenu wybierz tak jak to było w przypadku punktów Move Entity. Prop zostanie ruszony od startu linii aż do jej końca.
[img]http://cloud-4.steampowered.com/ugc/44226971457819814/FB0C8EB1A913EB5EE5837286AB2F603654E5F1B1/[/img]
Rozdział 2.3 - Podstawowe Funkcje Cmenu
Przenosząc te propy i bawiąc się w podstawy używaliśmy tylko niektórych funkcji i tylko jednego przycisku a mianowicie Move Entity. A co z resztą? Nie była nam ona potrzebna ale na przyszłość krótki opis reszty:

Point - Hitpos - Ustawia punkt w dowolnym miejscu
Point - Coordinate Centre - Nie mam pojęcia co robi
Point - Mass Centre - Ustawia punkt w centrum masy
Point - Bounding Box Centre - Ustawia punkt na samym środku modelu, aby lepiej zrozumieć popatrz na to zdjęcie
Line - Start/End (Alt) - Ustawia osobno start i koniec linii.
Line - Hitpos + Hitonormal - Ustawia linie odstającą od wybraniej powierzchni z domyślną długością.
Line - Hitnormal - Zmienia kierunek linii (położenie końca). Zmienie jedynie naciskając na inne płaszczyzny (Poziom, Pion, skos itd)
Plane - Hitpos + Hitnormal - Ustawia płaszczyznę względem powierzchni
Plane - Hitnormal - Zmienia kierunek płaszczyzny (działa jak w przypadku Line - Hitnormal)

Oprócz tego dochodzą przyciski:
View - Skierowuje celownik na wybraną konstrukcje
Attach - Podłącza konstrukcje do zaznaczonego propa
Delete - Kasuje wybraną konstrukcje
Delete All - Kasuje wszystkie konstrukcje z danej kategorii.
Rozdział 3.1 - R menu - Points
Image
Zakładka points w Rmenu, opiszę co i jak.
Lista punktów dostępna jest po lewej. Klikając na jakiś punkt 2 razy aktualizujemy informacje o nim.
Informacje są pokazywane na tych suwakach po lewej.
Suwaków jest 6, 3 po lewej tyczą się punktu głównego a 3 po prawej punktu pobocznego. Bawiąc się suwakami zmieniamy informacje o położeniu konstrukcji.
Po kliknięciu Set konstrukcja ustawia się w wskazane miejsce.
Pod spodem mamy 3 butony:
Negate Values - Jak sama nazwa mówi neguje wartości przy sówakach, czyli do liczb dodatnich daje minusy a liczby ujemne zamienia na dodatnie.
Copy Point - Kopiuje informacje o wybranym punkcie do głównych suwaków.
Centre of points - Po wybraniu 2 punktów (przeciągając myszką jak na pulpicie podczas zaznaczania ikon lub klikając LPM z przytrzymanym ctrlem) i kliknięciu w ten button do suwaków wklepane zostają współrzędne tych punktów.
Rozdział 3.2 - R menu - Lines
Image
W zakładce linii mamy już więcej suwaków.
Pierwsze 3 w pierwszej kolumnie od lewej to współrzędne startu linii, kolejna kolumna to współrzędne końca. Trzecia kolumna pokazuje info na temat kierunku a ostatnia to długość linii oraz jej kąty.

Nie będę wypisywał kolejno do czego służy każdy button z tych na dole bo ich nazwa mówi sama za siebie w większości przypadków a jeżeli czegoś nie rozumiecie to po najechaniu na przycisk wyskakuje jego opis.

Pomijam menu Płaszczyzn (planes) bo nie ma tam co opisywać.

Rozdział 3.3 - R menu - Move Construct
To menu pozwala na przesuwanie konstrukcji.
Niby w zakładce każdej z tych konstrukcji można było także je przesuwać zmieniając współrzędne jednak tutaj mamy szereg nowych opcji.
Możemy np przesunąć każdy punkt osobno za pomocą linii, zmirrorować go przez płaszczyznę możemy je obracać wg linii itd. Aby to ogarnąć trzeba troszkę się tym pobawić.
Rozdział 3.4 - R menu - Functions
Tu także nie mam zamiaru opisywać każdej z funkcji osobno.
Po naciśnięciu na dowolny przycisk w prawym górnym rogu pojawia się opis danej funkcji.
Rozdział 3.5 - R menu - Rotation
Menu to pozwala jak sama nazwa mówi na obracanie zaznaczonego propa.
Obracać możemy na różne sposoby... Możemy ustawić prop pod właściwym kątem wpisując ten kąt do odpowiednich suwaków.
Możemy obracać prop względem punktów także podając różne wartości. Możemy obracać prop dookoła linii podając jedynie o ile stopni. Z tym trzeba się pobawić, nie opiszę wszystkiego co i jak ale dalsza część poradnika nieco przybliży wam sposób używania tej właśnie funkcji.
Rozdział 3.6 - R menu - Rotation Functions
To samo co w przypadku Functions. Każda funkcja ma swój opis więc nie widzę sensu przepisywać tego tutaj.
Rozdział 3.7 - R menu - Constraints
W tej zakładce używamy podstawowych narzędzi w nieco niestandardowy sposób. Z dwóch list ułożonych w pionie wybieramy punkty.
Np z pierwszej listy punkt 1 a z drugiej punkt 2, z zakładek powyżej wybieramy narzędzie np hydraulics i po kliknięciu Create Constraint pojawia się hydraulika między wybranymi punktami.

Rozdział 4 - Kątomierz, linijka i cyrkiel.
Teraz zrobimy coś bardziej zaawansowanego.
Mierzenie kątów i odległości odbywa się za pomocą linii. Dla przykładu zespawnuj jakiś trójkąt prostokątny najlepiej nie równoramienny.
Wybierz Line - Start/End (Alt) i ustaw początek i koniec na przeciwprostokątnej.
Kliknij teraz R i w zakładce lines kliknij 2 razy na linie na liście linii, gdy to zrobiłeś zmieniły się różne cyfry które masz niżej.
Ciebie interesują wartości tylko z ostatniej kolumny, mianowicie Pitch i Yaw. Zapamiętaj je i przejdź do zakładki Rotation. Na samym końcu po prawej w karcie Rotate Around World Axes w miejsce X i Y wpisz wcześniej zapamiętane cyfry pamiętając jednocześnie o tym, że:
Pitch = X
Yaw = Y
Teraz pozostaje zaznaczyć prop który chcemy obrócić i kliknąć Rotate Entity w menu pod klawiszem R niedaleko pól do których przepisywaliśmy cyfry.
[img]http://cloud-4.steampowered.com/ugc/44226971458376089/F2243B8104062608270875F601A1C0B9EA0BAD4D/[/img]
Jak to działa? Proste!
W zakładce Lines po dwukliknięciu na linie aktualizują się współrzędne wybranej linii a w tym to pod jakim kątem jest położona, czyli innymi słowy mierzymy kąt.
Przepisując informacje na temat kąta tej linii w odpowiednie miejsca w zakładce Rotation (która służy do obracania propów) pokazujemy PE w jaki sposób ma obrócić zaznaczony prop.
Rozdział 5 - Lustro
Ok, oto jedna z najbardziej popularnych funkcji tego narzędzia.
Wybieramy Plane - Hitpos + Hitnormal i ustawiamy w miejscu gdzie powinno być lustrzane odbicie. Teraz wybieramy Plane - Hitnormal i klikając np na ścianę zmieniamy kierunek płaszczyzny.
Dalej zaznaczamy prop klikając PPM, wchodzimy w Rmenu, zakładka Rotation Functions i opcja Mirror Acros Plane. Wybieramy płaszczyznę z listy, czyli np plane 1 i trzymając SHIFT klikamy Rotate Entity. Zaznaczony prop przeniesie się na dokładnie to samo miejsce po drugiej stronie płaszczyzny a na swoim miejscu pozostawi kopie.
Jeżeli chcielibyśmy zmirrorować wiele propów włączanie co chwile Rmenu byłoby nieco denerwujące... Narzędzie to umożliwia jednak mały skrót. Celujemy w kolejny prop i z przytrzymanym shiftem klikamy na niego PPM, prop przenosi się jak poprzedni a my zaoszczędzamy czasu.
[img]http://cloud-2.steampowered.com/ugc/44226971476614176/EFC7D9182646A5C0B68F054E65D4FB2D7AC8EEFA/[/img]
Ogląda profil użytkownikaWyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Forum działa na skrypcie phpBB © 2001-2007 phpBB Group :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)